Oplossingsgericht coachen focust op een belangrijke essentie van begeleiding: mensen helpen zelf oplossingen te vinden. Met interventies zoals de ‘wondervraag’, ‘scaling’ (problemen weergeven in getallen) en ‘uitzonderingen’ (“Wat doe je wanneer het iets beter lukt?). Je houdt je energieniveau als coach op peil, want je hoeft geen energie te steken in het uitdiepen van de problemen; je richt je enkel en alleen op wat voor de cliënt nuttig is.
Deze training wordt alleen als in incompany training aangeboden.
Trainer
Gerrit Ophuis
Bestemd voor
Coaches, begeleiders en therapeuten.
In deze training oefen je diverse oplossingsgerichte interventies zoals de ‘wondervraag’, ‘scaling’ en ‘uitzonderingen’. Een van opbrengsten van oplossingsgericht werken is dat het energienievau van de coach op peil blijf want hij hoeft zijn energie niet te steken in het uitdiepen van het probleem en alleen te richten op wat voor de client nuttig is. Om te toetsen wat de vooruitgang van de client is wordt gebruikt gemaakt van een korte vragen lijst de ORS (outcome rating scale). Als oplossingsgerichte coach krijg je via de SRS (session rating scale) belangrijke info of de client de sessie nuttig vond zodat ook de coach belangrijke feedback krijgt. Ook maak je kennis (video) met de grondleggers van de methode, Insoo Kim Berg en Steve de Shazer zodat je ziet hoe deze goeroes het doen.
In de uitgangspunten van het oplossingsgericht werken is heel veel van NLP terug te vinden, maar er worden ook enkele interessante vooronderstelloingen toegevoegd. Solution focused coaching gaat er van uit:
De oplossingsgerichte benadering ontstond in de jaren tachtig door te onderzoeken wat werkte. Wat deed de therapeut net voordat de cliënt iets goeds deed? Het antwoord bleek verrassend simpel: de cliënt geeft het goede antwoord als de therapeut de goede vraag stelt. Als de therapeut naar problemen vraagt antwoordt de cliënt over problemen. Als de therapeut vraagt naar wensen, mogelijkheden, hulpbronnen en vooruitgang geeft de cliënt ook de bijpassende antwoorden. Oplossingsgericht werken gaat uit van een niet-expert positie van de therapeut, en het gebruik van de taal van de cliënt, om in een minimaal aantal (gemiddeld 4,6) sessies, aanvankelijk langzaam een verandering op gang te brengen. Probleem en oplossing hoeven daarbij weinig met elkaar te maken te hebben, en diagnostiek is zelden nodig. Daarbij wordt rekening gehouden met het stadium van verandering waarin iemand zit (nog bezoeker, klager, of al klant), zodat er weinig drop-out is en ook niet-klanten een stap verder geholpen kunnen worden.
’Iedereen die werkt met mensen die “gestuurd” worden om een training te volgen kan erg veel hebben, qua energiehuishouding, aan deze training.’ Hanna van den Hoek, trainer.
’Als je niet wilt dat je cliënt na 10 minuten weer tevreden vertrokken is, moet je deze training niet doen! Wat dan wel? Je cliënt laten zien dat hij hetzelf kan, het wonder kan geschieden.’ Marion van der Kemp, trainer/coach.
Aanbevolen literatuur