Auteur: Chris Minne
Beschrijving: De Warehouse manager van een logistiek bedrijf geeft leiding aan een 4 tal ploegleiders en een kwaliteits-en veiligheidscoordinator die op hun beurt hun mensen aansturen (een 80 tal personen in totaal). Zij worstelen met de invoering van een nieuw magazijnbeheerssysteem die de werkwijzen en bestaande gewoontes op de werkvloer aardig verandert. De Warehouse manager stelt voor om een dag met zijn ploegleiders samen te zitten om hen bewust te maken van de wijze waarop ze samenwerken en om hen tot nieuwe inzichten aan te sporen.
Artikel: Teamtraining Ploegleiders
======================
door Chris Minne MPA
certificatieopleiding 2006
Probleemomschrijving
De Warehouse manager van een logistiek bedrijf geeft leiding aan een 4 tal ploegleiders en een kwaliteits-en veiligheidscoordinator die op hun beurt hun mensen aansturen (een 80 tal personen in totaal). Zij worstelen met de invoering van een nieuw magazijnbeheerssysteem die de werkwijzen en bestaande gewoontes op de werkvloer aardig verandert. De Warehouse manager stelt voor om een dag met zijn ploegleiders samen te zitten om hen bewust te maken van de wijze waarop ze samenwerken en om hen tot nieuwe inzichten aan te sporen.
In een intake gesprek vertelt de Warehouse manager het volgende over de onderlinge samenwerking van zijn ploegleiders:
Doel
Deze eendaagse workshop wordt als een sensitiviteitsactie vooropgesteld. Een bewustwording dat de onderlinge samenwerking verbeterd moet worden. Deze eendaagse interventie wordt dus zeker niet als afdoende beschouwd om het probleem ten gronde te bespreken, laat staan op te lossen. Het wil vooral de noodzaak en de zin van verdere interventies bevestigen.
De Warehouse manager beslist, in overleg met zijn ploegleiders, om slechts op het einde van de workshop de groep te vervoegen teneinde samen vervolgafspraken te maken.
Interventies
Alle deelnemers (ploegleiders + kwaliteits- en veiligheidscoordinator) beantwoorden het metaprofielprogramma voor de context “samenwerken met collega’s”.
Het trainingsschema voor de dag is als volgt:
Introductie, objectieven en context van de team workshop.
Metaprogramma’s – Wat zijn mijn denkfilters bij het samenwerken ?
Een kwestie van teamwerk : ‘De constructie van een brug’.
In deze oefening moet een brug worden gebouwd met duplo-materiaal. De oplevering van de brug moet beantwoorden aan een aantal economische, technische en tijd criteria. Het team dient op projectmatige wijze (taak + relationeel) samen te werken wil ze in 40 minuten in haar opdracht slagen.
In de ‘debriefing’ beantwoorden en bespreken de deelnemers een belevingsvragenlijst. Deze belevingen en bedenkingen worden door de observaties van de trainer verder aangevuld en gepreciseerd (voorbeelden van vragen: Wie was actief aan de slag ? Wie was eerder reflectief en bedachtzaam in het handelen? … Wie spoorde de groep aan om vooral door te gaan? Wie voorspelde er de mogelijke problemen? … ).
Deze oefening wilt de MPA resultaten ervaringsgericht in de groep brengen en doen beleven.
De MPA – Wat vertelt het MPA model over mezelf en het team?
Werksessie : ‘Welke bruggen van samenwerking willen wij bouwen?’
Vervolgafspraken : bespreking van ervaringen en conclusies met Warehouse manager. Welke vervolgafspraken?
Bevindingen
Het groepsmetaprofiel voor de context “samenwerken met collega’s” is als volgt:
Ook de Warehouse manager weet achteraf zijn ervaringen met het team in de groepsfoto te plaatsen (zie o.m. intake vermeldingen inzake kwaliteit, conflicthantering, taakgerichtheid,…).
Dit zeer summiere dagprogramma doet vooral dienst als eye-opener voor de groep.
De omschreven groepstendensen worden in de groep aangehaald (tijdens debriefing en werksessie B, d.i. tijdens de bespreking van de groepsfoto) en als eigenschappen van het functioneren (h)erkend. Ook weten de personen zich met hun individuele verschillen op nuttige wijze binnen de groep te positioneren (werksessie A). Het was voor deze groep tevens goed om te ontdekken dat ‘verschillend-zijn’ een positieve bijdrage voor de groep kan inhouden (o.m. de meer kritischer rol van de kwaliteitscoördinator in de groep).
De ploegleiders nemen met hun Warehouse manager de vervolgafspraken:
Een dus nog onvoltooide symphonie…..
Librarian is geen auteur. Librarian is een administratieve service die artikelen uit de IEP bibliotheek op deze site beheert. Wil je contact opnemen met de auteur? Kijk dan bovenaan het artikel, daar staat de naam.
Drie soorten dilemma’s en hoe je ze herkent
16 okt, 2019Protocollenmafia
28 dec, 2018MindSonar Momentum
20 jun, 2017Samenwerken in verscheidenheid
10 feb, 2017Maximaal presteren op de Olympische Spelen
07 okt, 2016Wat is MindSonar precies?
02 mei, 2016Let op, maak het niet te simpel!