Menu

Een mentale EHBO-doos in tijden van Corona

Ik ben ongerust over Corona, jij waarschijnlijk ook. Misschien ben je ongerust over je eigen gezondheid of over mensen in je omgeving. En daar is alle reden voor. Graag was ik dit stukje dan ook begonnen met 'Hoe zorg je dat je zeker geen Corona krijgt?' Maar dat zie ik helaas niet als iets dat binnen mijn eigen controle valt. In mijn optiek hebben we een - gelukkig - kleine kans op een - helaas -  groot probleem. Maar die kans kunnen we wel kleiner maken. Dat ligt wel binnen onze controle. En daar kunnen we NLP voor inzetten.

In grote lijnen zie ik vier manieren om jezelf - nog iets beter - tegen Corona te beschermen. Een soort mentale EHBO-doos.

  1. Houd je aan 'de maatregelen'.
  2. Formuleer positieve bedoelingen.
  3. Versterk je immuunsysteem.
  4. Gebruik 2e positie, criteria en metaprogramma's als je anderen respectvol aanspoort om zich aan de maatregelen te houden.

Hieronder werk ik deze punten één voor één iets verder uit.


Een mentale EHBO-doos in tijden van Corona

1

Houd je aan de maatregelen

Dit op de eerste plaats een kwestie van overtuigingen en verder een kwestie van discipline.


Overtuigingen
Mensen zoals de 'viruswaanzin'-club geloven überhaupt niet dat 'de maatregelen' zin hebben. Wetenschappers dienen volgens hen op de eerste plaats de belangen van hun broodheren en ze worden aangestuurd door duistere machten die controle over ons willen uitoefenen.

Vooringenomen wetenschappers, daar heb ik in de loop der jaren mijn portie van gezien, in de vorm van NLP-bashers. Dus ik zal zeker niet beweren dat iedere wetenschapper onverdund wetenschappelijk opereert. Maar dat is iets anders dan de hele wetenschap als systeem bij het afval zetten. De wetenschap is ook maar een mening, maar het is wel een heel bijzondere mening. Een grote groep intelligente mensen zoekt samen op een gestructureerde manier naar de beste benadering van de feiten. Een groep die ervan uitgaat dat je moet bewijzen wat je beweert. Dat is wetenschap. Op enkele irritante uitzonderingen na dan.

Dus als het gaat om Corona, gok ik liever op de wetenschap dan op wilde internet-verhalen. Ik houd 1,5 meter afstand, draag een mondkapje als dat nodig is, ventileer zo goed mogelijk, was mijn handen veelvuldig en vermijd onnodig contact met grote groepen (vooral als die geen afstand houden).

Discipline
Die maatregelen zijn niet leuk. Ventilatie is koud. Vroeger heette dat 'op de tocht zitten'. En afstand, vooral het gebrek aan fysiek contact, voelt ook helemaal niet goed. Virgina Satir zei het al: "We need 4 hugs a day for survival." En de enige bron bestaat nu nog uit de mensen in ons eigen huisgezin. En die mondkapjes, die zijn ook behoorlijk benauwend...

Als je dat allemaal in overweging neemt, kom je uit op discipline: telkens weer doen wat je goed vindt, ook al is het helemaal niet leuk. Omdat je daarmee een hoger doel wilt bereiken. Hoger dan wat? Hoger dan je op dat moment onmiddellijk lekker voelen. In dit geval is het hogere doel: gezondheid voor jou en - letterlijk - je naasten.

Hier is mijn NLP-suggestie voor discipline.

  • Zie het hogere doel
    Visualiseer het hogere doel.
    Zie bijvoorbeeld jezelf en naasten gezond, energiek en lekker ruim ademend door het leven gaan.
    Bekijk dat in gedachten eerst van een afstandje, stap er dan in en bekijk het daarna nog een keer op afstand.
  • Submodaliteiten
    Geeft het hogere doel sterke submodaliteiten.
    Kleur. Beweging. Krachtig gevoel. In het hele lichaam. Groot formaat. Goede soundtrack.
  • Verbind doel en maatregelen
    - Stel je voor dat je je aan de maatregelen houdt.
    Bijvoorbeeld: Je draagt een benauwend mondkapje op een drukke plek.
    - Zie jezelf dat doen en zie ook een verbinding tussen dat gedrag en het doel.
    - Als het er goed uitziet, stap er dan in. Beleef het gedrag en het doel (de waarde).
    Stap er weer uit en kijk er nog een keer naar.
  • De tegenkracht
    Kom je een tegenkracht tegen? Hoor of zie je een gedeelte van jezelf dat het helemaal niet eens is met die discipline? Daar zit meer achter!
    - Omarm de tegenkracht. Beschouw dat gedeelte als een waardevolle speler in jouw team.
    - Overleg respectvol over een oplossing waar jullie het beiden over eens zijn: onder welke voorwaarden is dat gedeelte bereid om hier aan mee te werken? Wat moet je hem of haar beloven? Beloof het en doe het dan ook...

2

Formuleer positieve bedoelingen

Doelstellingen, daar begint het mee in NLP. Maar hier gaat het niet om een doelstelling die aan alle vormvoorwaarden voldoet. Hier gaat het om een intentie, een 'bedoeling'. Een vrij globale uitspraak, een breed idee, wel in positieve termen. Die intentie kan op veel verschillende manieren worden ingevuld. Het is een soort 'affirmatie', en globale instructie aan je onbewuste.

Een paar voorbeelden van bedoelingen in de context van Corona:

Ik ga met vreugde en vrede meedoen aan de maatregelen.

Ik help mijn immuunsysteem om steeds sterker te worden.

Als het nodig is, roep ik mensen respectvol en vriendelijk tot de orde.

Mijn onbewuste gaat mij helpen om het juiste te doen in deze tijd.


Ik mag fouten maken. Als ik val, sta ik weer op en ga ik verder.

Ik ga een positieve invloed uitoefenen op de stemming in mijn omgeving.


Ik vind manieren om fijn contact te hebben, ook zonder fysieke aanraking.


Ik ga genieten van het moment dat dat mondkapje af mag.

3

Versterk je immuunsysteem

Hier komen we op het terrein van de 'psycho-neuro-biologie' (je geest beïnvloedt je zenuwstelsel en je zenuwstelsel beïnvloedt je gezondheid). Dit is een heel verhaal. Ik heb het wel eens a.d.h.v. wetenschappelijk onderzoek uitgewerkt, in het kader van gezond denken. Laat ik het zo samenvatten: je kunt je fysieke gezondheid beïnvloeden door je manier van denken.


Hier is mijn NLP-suggestie voor het versterken van je afweer, je immuunsysteem.


  • Meditatieve toestand
    - Ontspan je lichaam.
    Hang je zorgen even aan de kapstok. Of zet ze tussen haakjes. Ze mogen er zijn, maar je hoeft er nu geen aandacht aan te schenken.
    - Ga met je aandacht naar binnen.
    Concentreer je op wat je innerlijk ziet en hoort en voelt.
    Tip: Benoem ook wat je innerlijk ziet, hoort en voelt.
  • Spreek tegen je immuunsysteem
    - Spreek op vriendelijke toon tegen je immuunsysteem. Stel je  voor dat je immuunsysteem een gedeelte is van jezelf. In feite is dat natuurlijk ook gewoon zo.
    Zeg zoiets als:
    "Ik spreek nu tegen mijn immuunsysteem. Als er virussen bij ons binnenkomen, wil ik graag dat je krachtig optreedt en ze zo snel mogelijk onschadelijk maakt."

    - Zie in gedachten witte bloedcellen die grote aantallen antistoffen produceren. En zie in gedachten hoe die antistoffen op hun beurt coronavirussen onschadelijk maken.
    Tip: Weet je niet hoe witte bloedcellen en antistoffen er uitzien? Google het even. Het hoeft niet exact te lijken.

    - Vraag nu aan je immuunsysteem:
    "Ben je bereid om dit onschadelijk maken via witte bloedcellen te doen?"
    Stel de vraag tot je een duidelijk 'ja'-antwoord krijgt.
    Heb je een 'ja'-antwoord. Bedank je immuunsysteem. Je bent klaar.

    - Krijg je een 'nee'-antwoord?
    Hoor of zie je je immuunsysteem 'nee' zeggen tegen deze taak?
    Omarm de tegenkracht. Ga er maar van uit dat je immuunsysteem wel een goede reden zal hebben om hier 'nee' tegen te zeggen. Maar dit is niet iets dat je zo wilt houden!
    Overleg respectvol over een oplossing waar jullie het beiden over eens zijn: onder welke voorwaarden is je immuunsysteem bereid om deze taak voortvarend op zich te nemen? Met andere woorden: wat moet jij doen om je immuunsysteem 'ja' te laten zeggen? Zoek naar dat antwoord en beloof dat je dat gaat doen. En doe het dan ook.

4

Anderen respectvol aansporen

En dan het laatste onderdeel van het mentale EHBO pakketje: anderen aansporen om zich aan de maatregelen te houden. Je bent ze vast al tegengekomen, de 'overtreders'. Mensen in de supermarkt die op 20 centimeter afstand over je heen hangen om iets uit het vriesvak te pakken. Racefietsers die vlak langs je heen flitsen, want afremmen, dat kan toch echt niet. Mensen die je uit de WC ziet komen zonder dat ze hun handen hebben gewassen.


Wat is jouw eerst reactie? Mijn eerste reactie is irritatie en verontwaardiging. Maar ik weet uit ervaring dat dat geen goede toestand is om mensen bij te sturen. Daarom deze NLP-suggestie:

Ga in tweede positie
- Stap even in de schoenen van de overtreder.

- Stel je voor hoe jij dezelfde fout had kunnen maken, als jij die persoon was geweest. Als je dezelfde levensgeschiedenis had. Als je onder dezelfde omstandigheden leefde.
Oefen dit in een paar seconden te doen. De richting is hier belangrijker dan de diepgang.


Wees je bewust van jouw achterliggende waarde
Je bent niet gelukkig met het gedrag van de overtreder. Welke waarde van jouzelf is daarbij in het geding?
Is het 'gezondheid'?
Is het 'veiligheid'?
Is het 'het samen doen'?
Is het iets anders?
Neem 2 seconden om dit te bedenken. Ook hier geldt: de richting is belangrijker dan de diepgang, want anders is 'het moment' voorbij.

Geef nu de respectvolle correctie, met de waarde er bij
Zeg nu zoiets als: "Voor mij is het heel belangrijk om gezond te blijven en daarom wil ik jou vriendelijk vragen om 1,5 meter afstand te houden".


Gebruik metaprogramma's
Als je  tijd over hebt (misschien sta je toch samen te wachten in de rij bij een kassa o.i.d.) dan kun je deze boodschap ook nog vormgeven in verschillende metaprogramma's.

Naartoe
"Als we ons goed aan de afstand houden, hebben we allemaal een betere kans om lekker fit en gezond te blijven!"

Weg van
"Het zou jammer zijn als we straks op de intensive care aan de beademing lagen, toch?"

Concept
"Het idee is, dat we zo weinig mogelijk virusdeeltjes uitwisselen. Daar helpt de afstand bij."

Structuur
"Het is natuurlijk fantastisch dat wij als Nederlanders zo vrijheidsgezind zijn, maar helaas hebben we nu ook het grootste aantal besmettingen van heel Europa...".

Gebruik
1,5 meter, dat zijn precies vier bierkratjes in de lengte achter elkaar. Als je dat weet, is het gemakkelijk te onthouden.


About the Author Jaap Hollander

Psycholoog, NLP-trainer, Trainer provocatief coachen, schrijver (11 boeken), directeur IEP --- Geeft NLP- en provocatieve workshops en -opleidingen. --- Stond vijf jaar achtereen in de top-500 professionals van ‘Quote’. --- Ontwikkelde MindSonar.

Leave a Comment:

1 comment
Andre Bor says 11 oktober 2020

Jaap, dank je wel. Dit maakt het wel heel praktisch om boodschappen te doen in coronatijd.

Reply
Add Your Reply