Menu

Betere zakelijke partnerships met MindSonar

Als ik met kleine bedrijven werk, kom ik vaak partnerschappen tegen waarin de twee partners een conflict over hun bedrijf hebben. Onlangs werkte ik met zo'n partnerschap met MindSonar om  licht te werpen op de denkpatronen achter de verschillen. Dit begrip leidde ertoe dat ze de manier waarop ze werkte, konden herzien, zodat ze allemaal hun sterke punten speelden en elkaars blinde vlekken konden afdekken.


De partners (die ik Peter en Carol zal noemen - niet hun echte namen) wilden de volgende vraag beantwoorden via hun MindSonar-sessie:


"Hoe kunnen we onze verschillende benaderingen het beste gebruiken om een efficiënter bedrijfsmodel te ontwikkelen".


De hindernissen
Ze beschreven recente meningsverschillen die voornamelijk te wijten waren aan twee dingen:

  1. Verdeling van de administratieve kant van het bedrijf, met name het bijhouden van gegevens en de organisatie van de boekhouding.
  2. De toekomstige richting en groeistrategie voor het bedrijf.

Beide partners vulden voor deze context een MindSonar-profiel in.


Interpretatie

  1. Ik vond een groot verschil tussen de veranderingsbenadering van de partners. Carol had een voorkeur voor verandering (een balans tussen 'Ontwikkeling' en 'Verandering'), terwijl Peter een zeer sterke voorkeur had voor 'Handhaving' (dingen hetzelfde houden).
  2. Ze hadden vergelijkbare (zeer hoge) scores voor het metaprogramma 'Opties'. Dit werd versterkt door geen van beide hoog te scoren op de blauwe Graves-drive (een focus op orde, op 'hoe het hoort'). In zijn criteria had Peter echter een voorbehoud gemaakt over de opties 'waar van toepassing'

De partners herkenden dat hun profiel klopte en konden een aantal zaken vaststellen die bijdroegen aan hun conflict. Ze konden met name zien dat hun verschillende benaderingen van verandering tot meningsverschillen leidden over de toekomstige richting en groeistrategie van het bedrijf.


Ze herkenden ook allebei hun hoge 'opties'-score en zagen in dat ze goed waren in het vaststellen en construeren van procedures, maar niet in het volgen ervan. Ze waren het erover eens dat dit de spanning rond administratief werk verklaarde. Peter kon echter buiten het bedrijf gebieden identificeren waarin hij wel het metaprogramma 'Procedure' had aanstaan. 


De oplossingen
Na het onderzoeken van deze en andere verschillen in hun profielen, spraken beide partners een aantal acties af die ze onmiddellijk zouden gaan uitvoeren.


  1. Peter zou verantwoordelijk zijn voor het vaststellen van de gebieden waarop het bedrijf  momenteel succesvol was en procedures bedenken om daarop voort te bouwen. Deze procedures zouden ook worden toegepast op nieuwe gebieden.
  2. Peter stond open voor opties in sommige onderdelen van het bedrijf, maar niet zijn eigen specialiteit, die volgens hem precies liep zoals hij moest lopen.
  3. Daarom zou Carol verantwoordelijk zijn voor het identificeren van mogelijke opties voor algemene bedrijfsontwikkeling, inclusief nieuwe gebieden in haar specialisme die ze verder zou kunnen ontwikkelen.
  4. Wat administratie en andere procedurele activiteiten betreft, kwamen ze overeen dat ze zouden overwegen deze uit te besteden, in het besef dat geen van beiden hier echt  tijd aan wilde besteden. 

Na de sessie zeiden de partners dat ze onder de indruk waren van de nauwkeurigheid van de profielen en het nut van de oefening waarin ze hun eigen en elkaars sterke punten en blinde vlekken benoemden. Ze voelden dat ze nu een goed begrip hadden van hoe ze konden werken om het beste uit ieders sterke punten te halen. Ze toonden interesse in verdere coaching om andere gebieden te ontwikkelen.


Dit is natuurlijk een korte samenvatting, en de partners ontdekten tijdens de sessie nog veel meer dingen waarvan ze dachten dat die hen in staat zouden stellen om beter te werken als een partnerschap, wat zou leiden tot meer persoonlijk en zakelijk succes.



About the Author Ann Finnemore

Coach en therapeut, woonachtig in Engeland. Voorheen lerares, medisch onderzoeker en daarna senior manager in de publieke sector. Na een nieuwe opleiding begon Ann in 2008 haar privépraktijk als coach en therapeut, waar ze samen met haar man, een fysiotherapeut, het bedrijf 'Getting You There' oprichtte. Haar eerste boek 'Life in the Driving Seat', verscheen on 2016 (Goldcrest books) en is verkrijgbaar bij Amazon.

Leave a Comment: